សម្រាប់ប្រទេសមួយ បើគេចង់វិភាគពីអនាគតនៃកម្រិតយល់ដឹងរបស់មនុស្ស គេនឹងមើលពីវិធីសាស្ត្រ ឬស្ថានភាពជាក់ស្តែងនៃការរស់នៅ និងការគិតរបស់កុមារតូចៗនាពេលបច្ចុប្បន្ន ព្រោះកុមារជាធនធានមនុស្សប្រកបដោយសក្តានុពល ឬជាអ្នកបន្តវេនលើគ្រប់ផ្នែកទាំងអស់នៅថ្ងៃខាងមុខ។
ពាក់ព័ន្ធនឹងបញ្ហានៃការអប់រំបរិស្ថានវិញ យើងឃើញថាកុមារ អាចនឹងក្លាយជាគោលដៅសំខាន់បំផុតក្នុងការបណ្តុះបណ្តាលឱ្យមានគំនិតផ្លាស់ប្តូរយ៉ាងវិជ្ជមានដែលជំរុញឱ្យមានការគាំពារ និងរក្សាបរិស្ថានបានល្អនៅថ្ងៃអនាគត។
ឯកឧត្តម នេត្រ ភក្ត្រា រដ្ឋលេខាធិការក្រសួងបរិស្ថាន បានលើកឡើងថា ការអប់រំពីបញ្ហាបរិស្ថាន ចាំបាច់ត្រូវបណ្តុះបណ្តាលគំនិតយុវជនតាំងពីក្មេងៗតូចមក ព្រោះកុមារជាមនុស្សដែលមានខួរក្បាលស្រស់ស្អាត និងងាយក្នុងការបណ្តុះបណ្តាលពីផ្នត់គំនិតស្រឡាញ់បរិស្ថាន ដែលផ្នត់គំនិតជាវិជ្ជមានទាំងអស់នោះនឹងក្លាយជាអ្វីដែលគេអនុវត្តពេញមួយជីវិត។ ការចូលរួមអប់រំពីបញ្ហាបរិស្ថានគួរចាប់ផ្តើមចេញពីស្ថាប័នអប់រំ និងនៅក្នុងគ្រួសារ ដោយអាណាព្យាបាល និងលោកគ្រូ-អ្នកគ្រូ អាចបង្រៀនកុមារដោយវិធីសាស្ត្រងាយៗ សប្បាយៗដូចជាការនាំលេងល្បែងកម្សាន្តដែលផ្តល់តម្លៃអប់រំផ្នែកបរិស្ថានជាដើម ដើម្បីឱ្យកុមារតូចៗងាយចាប់បាននូវគំនិតស្រឡាញ់បរិស្ថានតាំងពីនៅតូច មិនចាំបាច់ទាល់តែពួកគេធំពេញវ័យទើបអប់រំឡើយ។
ឯកឧត្តម នេត ភក្ត្រា បាននិយាយថា៖ “ការយកចិត្តទុកដាក់លើបញ្ហាបរិស្ថាន ជាផ្នែកដ៏សំខាន់មួយក្នុងការរស់នៅ ហើយការលើកទឹកចិត្តកូនៗឱ្យសម្អាតបរិស្ថាន ជាការចូលរួមក្នុងការផ្លាស់ប្តូរឥរិយាបថ និងបណ្តុះបណ្តុះគំនិតជាវិជ្ជមានសម្រាប់ពួកគេក្នុងការឈានទៅដល់ការអនុវត្តបានល្អប្រសើរ និងប្រកបដោយការទទួលខុសត្រូវក្នុងសង្គមនាពេលអនាគត”។
បើតាមមន្ត្រីជាន់ខ្ពស់នៃក្រសួងបរិស្ថានខាងលើ ៖ នៅពេលកុមារយល់ច្បាស់ពីការថែរក្សាបរិស្ថាន និងតម្លៃនៃការយកចិត្តទុកដាក់ពីបញ្ហាបរិស្ថាន ពួកគេនឹងអាចក្លាយជាកម្លាំងចលករយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការបន្តអប់រំដល់កុមារជាច្រើនផ្សេងទៀត។ ដើម្បីជំរុញឱ្យមានការអប់រំពីបញ្ហាបរិស្ថានឱ្យកាន់តែខ្លាំង បច្ចុប្បន្ននេះក្រសួងបរិស្ថាន និងក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា បានដាក់បញ្ចូលនូវការអប់រំពីបរិស្ថាននៅក្នុងកម្មវិធីសិក្សាដើម្បីផ្តល់ឱកាសឱ្យសិស្សចាប់ពីថ្នាក់បឋមសិក្សា រហូតដល់មធ្យមសិក្សា បានយល់ដឹង និងចូលរួមលើកកម្ពស់បរិស្ថាន ការអភិរក្សជីវៈចម្រុះ និងការចូលរួមក្នុងសកម្មភាពជាវិជ្ជមានជាច្រើនផ្សេងទៀតក្នុងជីវភាពរស់នៅ។
គួរបញ្ជាក់ផងដែរថា បញ្ហាបរិស្ថានជាបញ្ហាសកលដែលពិភពលោកកំពុងយកចិត្តទុកដាក់ ហើយវាក៏ជាបញ្ហាសំខាន់ផងដែរសម្រាប់ប្រទេសនីមួយៗ ព្រោះវាក៏ជាផ្នែកចម្បងមួយផងដែរក្នុងចំណោមផ្នែកធំៗនានាដែលគេវាយតម្លៃពីកម្រិតនៃការស់នៅរបស់ប្រជាជននៅក្នុងទីក្រុង ឬប្រទេសមួយ។ នៅពេលទីក្រុងស្អាត ឬតំបន់ណាមួយស្អាត នោះវាអាចនឹងក្លាយជាចំណុចទាក់ទាញសម្រាប់ទេសចរណ៍ ដែលអាចនឹងឈានទៅដល់ការវិនិយោគនៅពេលខាងមុខ តែប្រសិនបើតំបន់ពោរពេញទៅដោយសំរាម និងគ្មានសណ្តាប់ធ្នាប់ នោះវានឹងទាញតម្លៃហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធនានាដែលខិតខំកសាងឡើងឱ្យស្ថិតក្នុងស្ថានភាពអវិជ្ជមានបាន។ មានន័យថា ទោះបីជាមានអគារស្អាត ឬសួនច្បារស្អាតប៉ុនណាក៏ដោយ ប្រសិនបើមិនអាចគ្រប់គ្រងសំរាមបាន ឬប្រជាជនមិនបានចូលរួមចំណែកក្នុងការថែរក្សាបរិស្ថានឱ្យបានល្អទេនោះ តំបន់ស្រស់ស្អាតទាំងនោះនឹងបាត់បង់តម្លៃទៅតាមនោះដែរ។ ហេតុនេះការបណ្តុះបណ្តាល និងការបញ្ចូលផ្នត់គំនិតបរិស្ថានដល់ប្រជាជន ជារឿងសំខាន់ដែលពិភពលោកកំពុងចាប់អារម្មណ៍។
ពាក់ព័ន្ធនឹងបញ្ហានេះដែរ ឯកឧត្តម ហង់ជួន ណារ៉ុន រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា បានលើកឡើងថា ការអប់រំពីបញ្ហាបរិស្ថានចំពោះកុមារតូចៗជារឿងសំខាន់ ព្រោះកុមារតូចជាមូលធនមនុស្សដ៏សំខាន់នាពេលអនាគត។ នៅថ្ងៃខាងមុខពួកគេនឹងក្លាយជាប្រជាជនសកម្មដែលចូលរួមគ្រប់ផ្នែកទាំងអស់នៅក្នុងសង្គម ហេតុនេះប្រសិនបើប្រជាជនយល់ដឹងច្បាស់ពីបញ្ហាបរិស្ថាន ពួកគេនឹងអាចចូលរួមចំណែករក្សាបរិស្ថាននៅគ្រប់ទីកន្លែងទាំងអស់។
ឯកឧត្តមបញ្ជាក់ថា ដើម្បីអប់រំ កុមារឱ្យបានល្អពីបញ្ហាបរិស្ថាន ការអប់រំនៅតែក្នុងសាលាមិនទាន់គ្រប់គ្រាន់នោះទេ ព្រោះក្រៅពីការសិក្សាពីក្នុងសាលាហើយ នៅក្នុងសង្គមជាក់ស្តែងកុមារទទួលឥទិ្ធពលពីផ្នែកសំខាន់ៗជាច្រើនទៀតដូចជាកត្តាគ្រួសារ និងកត្តាបរិស្ថានជាក់ស្តែងនៃការរស់នៅជាដើម។ ហេតុនេះ អាណាព្យាបាលដែលជាអ្នកបង្រៀនកុមារមុនគេបង្អស់មុនពេលកុមារចូលក្នុងសាលា ឬជាអ្នកដែលនៅជិតក្មេងច្រើនបំផុត គួរយកចិត្តទុកដាក់ក្នុងការបង្រៀនកុមារប្រកបដោយភាពវិជ្ជមាន៕