មិនថាការសិក្សា ការធ្វើការងារ ឬការប្រកបអាជីវកម្មនោះទេ អ្វីដែលគ្រប់គ្នាគួរផ្តោតនោះគឺ គុណភាពនៃចំណេះដឹងដើម្បីសម្រួច ឬបង្កើតភាពផ្តោតជំរុញឱ្យអ្វីដែលខ្លួនកំពុងធ្វើនោះទទួលបានជោគជ័យ។ មានតែបរិមាណ ហើយគ្មានគុណភាព មិនត្រឹមតែមិនធ្វើឱ្យមនុស្សទទួលបានលទ្ធផលវិជ្ជមាននោះទេ តែពេលខ្លះវាក៏អាចធ្វើឱ្យយើងខាតបង់ពេលវេលាជាមួយនឹងភាពមិនច្បាស់លាស់ ឬខំច្រើន តែបានផលប្រយោជន៍តិច។
លោក គីម ដារ៉ា ស្ថាបនិកគ្រឹះស្ថានអប់រំ Start Up Cambodia បានលើកឡើងថា ដើម្បីរៀនឱ្យចេះ ត្រូវរៀនឱ្យបានច្រើន តែបើចង់ចេះច្បាស់ កុំគ្រាន់តែរៀនច្រើនពេក តែត្រូវអនុវត្តឱ្យបានច្រើន។ បុគ្គលដែលជោគជ័យភាគច្រើន មិនមែនជាអ្នកចេះច្រើននោះទេ តែជាអ្នកចេះច្បាស់។ មនុស្សមិនតិចទេដែលខំរៀនឱ្យបានតែបរិមាណ តែគ្មានគុណភាព ហើយនឹកឆ្ងល់ថា ហេតុអ្វីបានខ្លួនមិនអាចសម្រេចកិច្ចការងារធំៗបាន?។ ខណៈអ្នកខ្លះទៀតឆាប់ធុញទ្រាន់នឹងការងារដដែលៗ ទោះបីជាខ្លួននៅមិនទាន់ចេះច្បាស់ក៏ដោយ ដែលជាហេតុធ្វើឱ្យគាត់មិនអាចមានជំនាញណាមួយច្បាស់លាស់។
លោក គីម ដារ៉ា បាននិយាយថា៖ “អ្នកចេះច្បាស់ គេច្រើនតែហៅថា ជាបុគ្គលដែលមានវិជ្ជាវៈច្បាស់ លាស់ មិនមែនជាអ្នកដែលមានវិជ្ជាជីវៈច្រើននោះទេ”។
បើតាមស្ថាបនិកស្ថាប័នអប់រំខាងលើ ការចេះច្រើនជារឿងល្អ ប្រសិនបើអ្វីដែលយើងចេះនោះសុទ្ធតែចេះស្ទាត់ និងអាចក្លាយជាជំនាញច្បាស់លាស់មួយ មិនមែនចេះច្បោលៗគ្រប់មុខនោះទេ។ ការគ្រាន់តែចេះច្រើនច្បោលៗ នឹងធ្វើឱ្យយើងបាត់បង់អត្តសញ្ញាណដែលជាចំណុចគោលក្នុងការអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពឆ្ពោះទៅរកចំណុចសំខាន់នៃភាពរីកចម្រើនក្នុងជីវិត។ អ្វីដែលជាចំណុចប្រឈម ឬចន្លោះប្រហោងរបស់យុវវ័យបច្ចុប្បន្ន គឺខំច្រើន តែមិនផ្តោត។
ទាំងការធ្វើការងារ ឬការសិក្សាក៏ដោយ គាត់ចូលចិត្តស្វែងយល់ក្នុងរយៈពេលខ្លី បន្ទាប់មកក៏លោតទៅរកអ្វីដែលថ្មី ទាំងគាត់មិនទាន់មានគ្រឹះរឹងមាំលើមុខវិជ្ជាចាស់របស់គាត់នៅឡើយ។ ការធ្វើបែបនេះ នឹងធ្វើឱ្យយើងខាតបង់ពេលវេលាច្រើនក្នុងការអភិវឌ្ឍខ្លួនឯង ព្រោះការបង្កើតជំនាញច្បាស់លាស់មួយត្រូវការការធ្វើដដែលៗ និងស្វែងយល់ឱ្យបានច្បាស់លាស់ ស៊ីជម្រៅទើបអាចធ្វើទៅបាន។ ហេតុនេះវាត្រូវការការផ្តោត និងអំណត់ក្នុងពេលវេលាសមរម្យមួយ មុននឹងឈានជើងទៅចាប់អ្វីថ្មីៗសម្រាប់បន្តអភិវឌ្ឍន៍ ឬគាំទ្រដល់ការអភិវឌ្ឍជំនាញគ្រឹះដែលយើងមាននេះ។
យុវសិស្ស ឌួង សុនីតា សិស្សពូកែនិទ្ទេស A ឆ្នាំសិក្សា 2018-2019 នេះបានលើកឡើងថា ការកំណត់គោលដៅច្បាស់លាស់ និងផ្តោតសំខាន់លើអ្វីដែលយើងកំពុងធ្វើដ៏មុតស្រួច ជាវិធីសាស្ត្រសំខាន់ក្នុងការទទួលបានជោគជ័យលើការសិក្សា។ ដើម្បីទទួលបាននិទ្ទេសល្អ និងជោគជ័យកាន់តែខ្លាំង អ្នកសិក្សាគួរប្រឹងប្រែងអភិវឌ្ឍខ្លួនឱ្យបានល្អ ដោយភាពច្បាស់លាស់។ ការបែងចែកពីចំណុចសំខាន់នៃមេរៀន និងចំណុចអាទិភាពឱ្យបានច្បាស់លាស់ ជាគន្លឹះយ៉ាងសំខាន់មួយដែលអាចធ្វើឱ្យយើងទទួលបាននូវនិទ្ទេសល្អ។ មានសិស្សជាច្រើនមិនចេះបែងចែកចំណុចដែលត្រូវផ្តោត បន្ទាប់មកធ្វើឱ្យខ្លួនឯងច្របូកច្របល់ ដែលធ្វើឱ្យពួកគេខិតខំប្រឹងប្រែងច្រើនប៉ុនណាក៏មិនអាចទទួលបានលទ្ធផលល្អដែរ។
យុវសិស្ស ឌួង សុនីតា បាននិយាយថា៖ “ដើម្បីធ្វើឱ្យការរៀនមុខវិជ្ជានីមួយៗទទួលបានលទ្ធផលល្អ អ្វីដែលយើងត្រូវធ្វើគឺ អនុវត្តវាឱ្យបានជាប់ជាប្រចាំ។
ដើម្បីរៀនឱ្យទទួលបានលទ្ធផលល្អ មិនបាច់បង្ខំពេកនោះទេ តែត្រូវការការផ្តោត និងការធ្វើឱ្យបានយូរអង្វែងបន្តិចម្តងៗដោយភាពច្បាស់លាស់”។
សិស្សពូកែនិទ្ទេស A ខាងលើបានបញ្ជាក់ផងដែរថា ការសិក្សាដោយមិនមានចំណុចផ្តោតច្បាស់លាស់ នឹងធ្វើឱ្យគេមើលទៅចេះគ្រប់មុខ តែស្ថានភាពជាក់ស្តែង គេមានចំណុចខ្វះខាតគ្រប់មុខវិជ្ជាទាំងអស់។ ពេលខ្លះដោយសារតែភាពច្របូកច្របល់ ពេលប្រឡងជាក់ស្តែង គេអាចរកនឹកមិនឃើញពីចំណុចដែលខ្លួនឯងធ្លាប់ចេះក៏មានដែរ។ ហេតុនេះ អ្វីដែលអាចធ្វើបាន គឺកុំមើលងាយស្ថានការណ៍ ប្រសិនបើដាក់ចិត្តថាខិតខំប្រឹងប្រែង គឺធ្វើដោយយកចិត្តទុកដាក់ ហើយកុំមើលងាយផ្នែកណាមួយក្នុងមុខវិជ្ជានោះ បើទោះបីវាជាចំណុចតូចមួយក៏ដោយ ព្រោះមនុស្សច្រើនណាស់ដែលជួបការសោកស្តាយដោយសារតែមិនអាចធ្វើលំហាត់តូចៗទាំងអស់នោះបាន ដោយសារតែគិតថាខ្លួនចេះហើយមុនពេលប្រឡង៕