ចំណូលពីការលក់សំបុត្រចូលទស្សនាប្រាសាទអង្គរវត្តបានធ្លាក់ចុះប្រមាណ 9.3ភាគរយក្នុងអំឡុងពេលត្រីមាសទី1 ឆ្នាំ2019នេះ ដែលគិតជាទឹកប្រាក់ប្រមាណជាជិត 36លានដុល្លារអាមេរិក។ តួលេខនេះបានបង្ហាញថា នេះគឺជាការធ្លាក់ចុះលើកដំបូងចាប់តាំងពីរដ្ឋាភិបាលគ្រប់គ្រងលើតម្លៃពីការលក់សំបុត្រចូលទស្សនារមណីដ្ឋានអង្គរវត្តកាលពីឆ្នាំ2016។
បើយោងតាមរបាយការណ៍ពីគ្រឹះស្ថានអង្គរ ក្នុងត្រីមាសទី1 (មករា-មីនា)ឆ្នាំនេះ ចំនួនភ្ញៀវទេសចរបរទេសទៅទស្សនាប្រាសាទអង្គរវត្តមានការធ្លាក់ចុះប្រមាណ 8.2ភាគរយ ដែលមានចំនួនត្រឹមតែ 787.900នាក់។ ដោយឡែកនៅខែមីនាកន្លងទៅ ការលក់សំបុត្រចូលទស្សនាអង្គរមានត្រឹមតែ 10.8លានដុល្លារអាមេរិក ថយចុះ 10.64ភាគរយ បើធៀបនឹងរយៈពេលដូចគ្នាកាលពីខែមីនា ឆ្នាំមុន ហើយ ភ្ញៀវទេសចរបរទេសមកទស្សនានៅខែមីនា មានចំនួនជាង 24ម៉ឺននាក់ ថយចុះ 9.24ភាគរយ។
ប្រធានសមាគមទីភ្នាក់ងារទេសចរណ៍កម្ពុជា (CATA) លោកស្រី ឆាយ ស៊ីវលីន បានឱ្យដឹងថា ការធ្លាក់ចុះនៃចំណូលតំបន់ទេសចរណ៍ប្រាសាទអង្គរវត្ត គឺដោយសារតែភ្ញៀវទេសចរដែលទៅទស្សនាអង្គរវត្តមានការធ្លាក់ចុះ បើធៀបជាមួយរយៈពេលមុនៗ មួយវិញទៀតទេសចរមួយចំនួនបានកាត់បន្ថយចូលការទស្សនាអង្គរវត្តពី 2 ទៅ 3ថ្ងៃមកនៅត្រឹម 1ថ្ងៃវិញ។
លោកស្រី ស៊ីវលីន បានមានប្រសាសន៍ទៀតថា ដោយសារកម្ពុជាបានធ្វើការផ្សព្វផ្សាយទិសដៅទេសចរណ៍ផ្សេងៗទៀត ទើបធ្វើឱ្យទេសចរបរទេសមួយចំនួនងាកទៅទស្សនាទីតាំងផ្សេងៗក្រៅពីប្រាសាទអង្គរ ដូចជាទៅក្បាលស្ពាន និងភ្នំគូលែន ជាដើម។
លោកស្រីបន្តថា៖“យើងគួរតែពង្រឹងគុណភាពសេវាកម្ម ស្ថាប័នសាធារណៈត្រូវចូលរួមពង្រឹងសេវាកម្ម និងផ្តល់ការសហការជាមួយដៃគូជាឯកជន បង្កើតសោភណភាពតាមរមណីយដ្ឋានវប្បធម៌មួយចំនួនទៅលើសម្រស់បេតិកភណ្ឌ យើងចង់បានភាពស្រស់ស្អាត សួនបៃតង និងបន្ថែមរមណីយដ្ឋានកែច្នៃបន្ថែមទៀត ក៏ដូចជារមណីយដ្ឋានត្រូវបង្កើនឱ្យអស់សក្តានុពលដើម្បីទាក់ទាញភ្ញៀវទេសចរ”។
គួរបញ្ជាក់ថា នៅឆ្នាំ2018 គ្រឹះស្ថានអង្គរបានប្រកាសពីតម្លៃថ្មីសម្រាប់ជនបរទេសចូលទស្សនាអង្គរវត្ត ដោយបានដំឡើងថ្លៃពី 20ដុល្លារ ទៅ 37ដុល្លារអាមេរិកសម្រាប់រយៈពេល 1ថ្ងៃ។ ពី 40ដុល្លារ ទៅ 62ដុល្លារសម្រាប់រយៈពេល 3ថ្ងៃ និង 60ដុល្លារ ទៅ 72ដុល្លារសម្រាប់រយៈពេល 7ថ្ងៃ។ ដោយឡែកកាល ពីឆ្នាំមុនដដែល អង្គរវត្តអាចរកចំណូលបានជាង 116លានដុល្លារអាមេរិក ដែលមានកំណើន 8ភាគរយជារៀងរាល់ឆ្នាំ។
បើយោងតាមក្រសួងទេសចរណ៍ កម្ពុជាទទួលបានភ្ញៀវបរទេសមកទស្សនាប្រមាណជា 1.2លាននាក់ ក្នុងអំឡុងពេល 2ខែឆ្នាំនេះ កើនប្រមាណជា10ភាគរយ។ ដោយឡែកនៅឆ្នាំ2018 ភ្ញៀវបរទេសមកទស្សនាកម្ពុជាមានប្រមាណជា 6.2លាននាក់ កើនឡើង 11ភាគរយ ដែលអាចបង្កើតប្រាក់ចំណូល បានជាង 4.3ប៊ីលានដុល្លារអាមេរិកចាក់ចូលទៅក្នុងសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជា ដូចនេះរដ្ឋាភិបាលបានដាក់គោលដៅក្នុងការទាក់ទាញភ្ញៀវទេសចរបរទេសឱ្យបាន 6.6លាននាក់នៅឆ្នាំនេះ និង 7លាននាក់នៅឆ្នាំ2020។
គួររំឭកផងដែរថា ដោយឡែក គម្រោងជួសជុលស្ពានហាលនៅពីមុខប្រាសាទអង្គរវត្ត នឹងត្រូវបញ្ចប់ក្នុងឆ្នាំ2020ខាងមុខនេះ ហើយស្ពានហាលនេះអាចនឹងដាក់ដំណើរការជូនទេសចរជាតិ និងអន្តរជាតិឡើងវិញ។
គម្រោងជុសជុលស្ពានហាលនៅពីមុខប្រាសាទអង្គរត្រូវបានធ្វើឡើងក្រោមជំនួយរបស់រដ្ឋាភិបាលជប៉ុន តាមរយៈទីភ្នាក់ងារសហប្រតិបត្តិការអន្តរជាតិជប៉ុន ហៅកាត់ថា JICA ក្នុងទឹកប្រាក់ប្រមាណ 80ម៉ឺនដុល្លារអាមេរិក។ ការជួសជុលស្ពានហាល គឺធ្វើឡើងតែម្ខាងប៉ុណ្ណោះ ដែលមានប្រវែងជាង 100ម៉ែត្រ។
លោក អន សុភាព ប្រធានគម្រោងជុសជុលស្ពានហាល ប្រាសាទអង្គរវត្ត បានឱ្យដឹងថា អាជ្ញាធរអប្សរា បានចុះហត្ថលេខាលើអនុស្សរណៈយោគយល់គ្នា (MOU)ជាមួយជប៉ុនដើម្បីធ្វើការជួសជុលស្ពានហាលចាប់ពីឆ្នាំ2016 មក ហើយគ្រោងនឹងបញ្ចប់នៅឆ្នាំ2020។ លោកថ្លែងថា ស្ពានហាលនេះ ចំណាយពេលច្រើនទៅលើផ្នែកបុរាណវិទ្យា ដើម្បីស្វែងយល់ពីរចនាសម្ព័ន្ធខាងក្នុងស្ពាន វត្តថ្មដី ដែលការសិក្សាស្រាវជ្រាវនេះចំណាយពេលជិត 1ឆ្នាំ ដោយឡែកនៅដើមឆ្នាំ2018 យើងបានចាប់ផ្តើមជួសជុល ចាក់បេតុង យើងនឹងប្រឹងប្រែងបញ្ចប់ឱ្យបាននៅឆ្នាំ2020 តាមផែនការកំណត់។
លោកបន្តថា បើតាមអ្នកជំនាញជប៉ុន បេតុងដែលអ្នកជំនាញជប៉ុនចាក់ធ្វើជាគ្រឹះស្ពាននោះ អាចមានអាយុកាលប្រមាណជា 500 ទៅ 600ឆ្នាំ។
លោកសុភាពថ្លែងថា៖ “មួយផ្នែកធំនៃស្ពាននេះត្រូវបានបារាំងជួសជុលនៅឆ្នាំ1960 ដល់1966 ខណៈដែលមួយផ្នែកទៀតត្រូវបានជួសជុលពីឆ្នាំ1996 ដល់2007 ហើយគម្រោងនេះបានសម្រាក រហូតដល់2016 ទើបចាប់ផ្តើមធ្វើឡើងវិញ។ លោកបន្តថា ប្រវែងនៅសល់ប្រមាណជា 110ម៉ែត្រក្នុងចំណោម 200ម៉ែត្រ ដែលយើងបានធ្វើរួចរាល់ 90ម៉ែត្រហើយ។ ស្ពានហាល អាចនឹងដាក់ដំណើរការជូនភ្ញៀវទេសចរជាតិ និងអន្តរជាតិឡើងវិញ”៕