ការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញា ឬស្លាកសញ្ញាពាណិជ្ជកម្មដែលធ្វើឡើងតាមរយៈប្រព័ន្ធអេឡិចត្រូនិក (www.efiling.cambodiaip.gov.kh) ត្រូវបានបន្ថែមវិធីទូទាត់ប្រាក់ថ្មីមួយទៀតហើយ គឺពាណិជ្ជករអាចបង់តាមប្រព័ន្ធអនឡាញ Canadia E-Commerce Payment របស់ធនាគារកាណាឌីយ៉ា ក.អ ដែលជាធនាគារទី2 បន្ទាប់ពីធនាគារអេស៊ីលីដា ភីអិលស៊ី ដែលបានតភ្ជាប់ការបង់ប្រាក់តាមប្រព័ន្ធអនឡាញជាមួយនឹងប្រព័ន្ធការដាក់ពាក្យស្នើសុំចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញាតាមប្រព័ន្ធអេឡិចត្រូនិករបស់ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មដើម្បីទូទាត់លើការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញារបស់ពាណិជ្ជករ។ នេះបើតាមសេចក្ដីជូនដំណឹងរបស់ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មកាលពីថ្ងៃទី14 សីហា ឆ្នាំ2018 កន្លងមក។
ឯកឧត្តម ស៊ាង ថៃ អ្នកនាំពាក្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបានឱ្យឡារ៉ែនពាណិជ្ជដឹងថា ក្រសួងបានសហការជាមួយធនាគារកាណាឌីយ៉ាដើម្បីជួយសម្រួលដល់ការទូទាត់ការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញា។ ធនាគារកាណាឌីយ៉ា បានក្លាយជាធនាគារទីពីរ បន្ទាប់ពីធនាគារអេស៊ីលីដាដែលក្រសួងបានចាប់ដៃគូជាមួយ “ហើយនឹងមានធនាគារដៃគូជាច្រើនទៀតដែលនឹងជួយសម្រួលដល់ការទូទាត់របស់ក្រុមហ៊ុន ឬពាណិជ្ជករម្ចាស់ពាណិជ្ជសញ្ញា‟។
យោងតាមអ្នកជំនាញ ការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញានេះ ពាណិជ្ជករទាំងអស់ចាំបាច់ត្រូវដាក់ឯកសារនៅក្រសួងពាណិជ្ជកម្មដើម្បីត្រួតពិនិត្យ ហើយពីមុន ការបង់ប្រាក់ក៏ត្រូវបង់នៅក្រសួងពាណិជកម្មដែរ តែឥឡូវនេះការបង់ប្រាក់ ត្រូវបង់តាមរយៈធនាគារជាដៃគូខាងលើ ដែលធនាគារគេនឹងផ្ដល់ដំណឹងមកក្រសួងពាណិជ្ជកម្មវិញថា ពាណិជ្ជករនោះបានបង់ប្រាក់ហើយ ដូច្នេះខាងក្រសួងពាណិជ្ជកម្មនឹងអនុម័តលើឯកសារ រួចចេញវិញ្ញាបនបត្របញ្ជាក់ការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញាសម្រាប់ទំនិញដែលមានប្រភពដើម CO (CertificatesOrigine) ច្បាស់លាស់ឱ្យទៅពាណិជ្ជករ។ បច្ចុប្បន្ន ការធ្វើតាមប្រព័ន្ធ Online នេះធ្វើឱ្យពាណិជ្ជករចំណេញពេលវេលា ដោយមិនចាំបាច់មកក្រសួងពាណិជ្ជកម្មឡើយ។
ការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញានេះធ្វើឡើងក្នុងគោលបំណងដើម្បីឱ្យក្រសួងពាណិជ្ជកម្មមានភាពងាយស្រួលក្នុងការការពារកម្មសិទ្ធិបញ្ញារបស់ក្រុមហ៊ុន ឬពាណិជ្ជករដែលបានចុះបញ្ជី និងការប្រើប្រាស់ប្រព័ន្ធអេឡិចត្រូនិកថ្មីនេះបានជួយសន្សំពេលវេលា និងប្រាក់ចំណូលរបស់ក្រុមហ៊ុន និងជួយលុបបំបាត់អំពើពុករលួយទៀតផង។
ឯកឧត្តម ស៊ាង ថៃ បានបញ្ជាក់ថា ទោះបីជាប្តូរមកបង់ប្រាក់តាមធនាគារក៏ដោយ ក៏ចំនួនតួលេខនៃការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញាក្នុងឆមាសទី2 ឆ្នាំនេះមានការកើនឡើងតិចតួចប៉ុណ្ណោះ។ “មានការកើនឡើងតិចតួច និងវាមិនមានផលប៉ះពាល់អីក្នុងការបង់តាមអនឡាញនោះទេ ពោលគឺ វាមិនអាស្រ័យទៅលើការបង់តាមប្រព័ន្ធធនាគារទេ ព្រោះការបង់នៅតែមានជាធម្មតា វាគ្រាន់តែជាការសម្រួលជូនពាណិជ្ជករ ដោយមិនចាំបាច់មកបង់ផ្ទាល់ ព្រោះមិនចាំបាច់មានបន្ថែម 10-20ដុល្លារអីជូនដល់មន្ត្រីនោះទេ”។
លោក អប់ រ៉ាឌី នាយកផ្នែកកម្មសិទ្ធិបញ្ញានៅក្រសួងពាណិជ្ជកម្មបានឱ្យដឹងថា នៅក្នុងឆមាសទីមួយនៃឆ្នាំនេះ ក្រសួងបានអនុម័តពាណិជ្ជសញ្ញាបានចំនួន 1,871 មុខទំនិញ បើប្រៀបធៀបទៅនឹងរយៈពេលដូចគ្នាកាលពីឆ្នាំ2017 គឺមានការកើនឡើងតិចតួចប្រមាណ 2% និងការដាក់ពាក្យសុំចុះបញ្ជីបានកើនឡើង16%។ ការចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញាដែលបានអនុម័តក្នុងឆមាសទី1ឆ្នាំនេះ មាន 703ស្លាកសញ្ញាជាមុខទំនិញរបស់អាជីវករក្នុងស្រុក និង1,168ទៀតជារបស់ពាណិជ្ជករបរទេស។
ឯកឧត្តម ស៊ាង ថៃ បានមានប្រសាសន៍ថា “ការចុះបញ្ជីជាមួយក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម គឺជាកាតព្វកិច្ចផ្លូវច្បាប់។ អ្នកធ្វើអាជីវកម្ម និងពាណិជ្ជករមកចុះបញ្ជីច្រើន មានន័យថា ប្រទេសអាចប្រមូលពន្ធបានច្រើនបន្ថែមទៀត។ ជាការរួមចំណែកដល់កំណើនសេដ្ឋកិច្ចនៅក្នុងប្រទេស ទាក់ទាញវិនិយោគិនបរទេស និងកាត់បន្ថយការពឹងផ្អែកលើការនាំចូល ហើយវាសំខាន់ណាស់ដែលអ្វីៗទាំងអស់ដំណើរការដោយស្របច្បាប់ដើម្បីជំរុញវិស័យសេដ្ឋកិច្ចរបស់យើង”។
គួរបញ្ជាក់ដែរថា ប្រទេសកម្ពុជា គឺជាប្រទេសទី5 ហើយនៅក្នុងតំបន់អាស៊ានដែលបានបង្កើតប្រព័ន្ធចុះបញ្ជីពាណិជ្ជសញ្ញាតាមប្រព័ន្ធអុីនធើណិតបន្ទាប់ពីប្រទេសសិង្ហបុរី ម៉ាឡេស៊ី ហ្វីលីពីន និងប្រទេសឥណ្ឌូនេស៊ី៕