ក្នុងវេទិកាពិព័រណ៍ទេសចរណ៍ដើម្បីផ្សព្វផ្សាយពីផលិតផលទេសចរណ៍ និងចូលរួមជំរុញចលនាទេសចរណ៍ក្នុងស្រុកត្រូវបានសមាគមទីភ្នាក់ងារទេសចរណ៍កម្ពុជា ឬ CATA (The Cambodia Association of Travel Agents) លើកយកការផ្តល់គំនិតស្តីពីអាជីវកម្មរបស់សហគ្រិនល្បីៗ និងជោគជ័យមួយចំនួនមកបង្ហាញជូនដល់អ្នកចូលរួមទស្សនាពិព័រណ៍ ក្នុងប្រធានបទ “ការចាប់ផ្តើមជំនួញផ្ទាល់ខ្លួន” “Business Start Up”។
ក្នុងនោះសហគ្រិនវ័យក្មេងខ្មែរចំនួន 3រូបមានមុខរបរផ្សេងៗគ្នា ក៏ត្រូវបានអញ្ជើញឱ្យផ្តល់គំនិត និងបទពិសោធស្តីពីអាជីវកម្មរបស់ខ្លួនក្នុងប្រធានបទការចាប់ផ្តើមជំនួញផ្ទាល់ខ្លួន “Business Start Up” ដល់អាជីវករដែលមកចូលរួមក្នុងពិព័រណ៍ ក៏ដូចជាអ្នកមកទស្សនាដែលចង់ស្វែងរកបទពិសោធសម្រាប់ពង្រឹង និងជំរុញអាជីវកម្មរបស់ខ្លួនឱ្យកាន់តែទទួលបានទំនុកចិត្ត និងជោគជ័យក្នុងមុខជំនួញបន្ថែមទៀត។
សហគ្រិនវ័យក្មេងដំបូងគេ គឺអ្នកនាង រី ថានី ជាប្រធានគ្រប់គ្រងទូទៅនៅសិប្បកម្ម នរាអង្គរ (Norea Angkor Handicraft) ខេត្តសៀមរាបដែលជាសិប្បកម្មច្នៃម៉ូដចង្កៀងអំពូល ខ្នើយ វាំងននគ្រឿងសង្ហារិម និងគ្រឿងបរិក្ខារមួយចំនួនទៀតដែលផលិតដោយដៃសម្រាប់តុបតែងផ្ទះ សណ្ឋាគារ និងភោជនីយដ្ឋានទាំងបែបបុរាណ និងសម័យ។ អ្នកនាងថានី បានរៀបរាប់ថា ការចំណាកស្រុករបស់ពលរដ្ឋខ្មែរទៅក្រៅប្រទេសច្រើនពុំទទួលបានជំនាញត្រឡប់មកវិញទេ ទើបអ្នកនាងមានគំនិតបើកអាជីវកម្មច្នៃម៉ូដសម្ភារបរិក្ខារដែលរចនាម៉ូដពីសរសៃសូត្រខ្មែរនេះឡើង សម្រាប់ផ្ដល់ការងារនិងជំនាញថ្មីមួយដល់ពលរដ្ឋខ្មែរ។
ម្ចាស់សិប្បកម្មវ័យ 29ឆ្នាំរូបនេះបានបញ្ជាក់ដូច្នេះថា៖ “ការផ្គត់ផ្គង់ក្នុងស្រុកភាគច្រើនក្នុងសណ្ឋាគារលំដាប់ផ្កាយប្រាំ ដោយឱ្យគេទទួលស្គាល់នូវផលិតផលរបស់យើងសិន ឱ្យគេយល់ពីផលិតផលខ្មែរ ទើបយើងធ្វើទៅតាមតម្រូវការ។ ម្យ៉ាងទៀតគឺចង់កាត់បន្ថយផលិតផលនាំចូល ដែលទី1 ប្រឈមការបែកបាក់ ទី2 កាត់បន្ថយចំណាយការលើការនាំចូល។ ដោយឡែកទៀតនោះ គឺចង់ឱ្យអតិថិជនទទួលស្គាល់ពីគុណភាពរបស់ខ្មែរថា អាចធ្វើបាន ព្រោះពីមុនច្រើនតែបរទេសជាអ្នកដឹកនាំបង្រៀនខ្មែរ ទើបយើងបង្កើតសិប្បកម្មនេះជាស្នាដៃខ្មែរ ផ្តួចផ្តើមនូវការប្រកួតប្រជែង បង្កើតផលិតផលឱ្យខ្មែរគាំទ្រ”។
បច្ចុប្បន្នសិប្បកម្ម នរាអង្គរ នេះមានបុគ្គលិក 30នាក់ សុទ្ធតែមានគំនិតច្នៃប្រឌិតខ្ពស់ដែលផ្គត់ផ្គង់ផលិតផលរបស់ខ្លួន និងដោយសារតែមានការគាំទ្រពីអតិថិជនក្នុងស្រុក និងបរទេសទើបធ្វើឱ្យម្ចាស់សិប្បកម្មវ័យក្មេងទទួលបានពានរង្វាន់សហគ្រិនឆ្នើមឆ្នាំ2018។
អ្នកនាង ថានី ឱ្យដឹងថា ទម្រាំឈរជើងបានមកទល់សព្វថ្ងៃនេះ អាជីវកម្ម នរាអង្គរ បានហែលឆ្លងក្ដីបរាជ័យក្នុងការរកស៊ីមិនក្រោម 10ដងឡើយ ហើយពេលដើរមកដល់ចំណុចនេះ នាងលែងមានគំនិតចុះចាញ់ដូចមុនទៀតហើយ តែថែមទាំងមានចិត្តតស៊ូទ្វេដងទៅទៀត ពីព្រោះបទពិសោធនៃការដួលហើយក្រោកឈរឡើងវិញនេះ គឺអាស្រ័យដោយការស្រឡាញ់ និងជឿជាក់លើអាជីវកម្មរបស់យើងជាមួយនឹងទិសដៅច្បាស់លាស់នោះទើបអាចងើបឡើងបាន និងបន្តដំណើរទៅមុខទៀតរហូតមកដល់បច្ចុប្បន្ន។
សហគ្រិនវ័យក្មេងទី2 មានអាយុត្រឹមតែ 27ឆ្នាំប៉ុណ្ណោះ គឺលោក ជា ឡង់ដា ជាស្ថាបនិក និងជាប្រធានក្រុមហ៊ុន“Bookmebus” និងក្លាយជាសហគ្រិនជោគជ័យម្នាក់ដែលមានបុគ្គលិក 17នាក់ ក្នុងនោះមានបរទេស 2នាក់ផងដែរ។ ដោយផ្តើមចេញពីការរង់ចាំរថយន្តត្រូវដ៏យូរក្នុងពេលធ្វើដំណើរទៅស្រុកម្តងៗ ធ្វើឱ្យសហគ្រិនរូបនេះយកបញ្ហានេះមកបង្កើតជាឱកាស គឺឱកាសបើកអាជីវកម្មផ្ទាល់ខ្លួន ជាក្រុមហ៊ុនទទួលកក់សំបុត្ររថយន្តក្រុង និងទូកតាមអនឡាញដែលបានបើកដំណើរការតាំងពីឆ្នាំ2015 មក។
លោក ឡង់ដា បានឱ្យដឹងថា៖ “ដោយសារតែការរង់ចាំធ្វើឱ្យខាតពេលវេលា យើងក៏ប្រើបច្ចេកវិទ្យាមានប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងត្រឹមត្រូវ ដោយយកព័ត៌មានមកដាក់ក្នុង online ពីទិសដៅ និងការចេញដំណើរច្បាស់លាស់ ធ្វើឱ្យក្រុមហ៊ុនដឹកអ្នកដំណើរជាង 40ក្រុមហ៊ុនបានបំពាក់បច្ចេកវិទ្យានេះ និងក្រុមហ៊ុនដឹកជញ្ជូនតាមទូក ហើយយើងគ្រោងបង្កើតសេវាកក់សំបុត្រយន្តហោះបន្ថែមទៀតផងដែរនាពេលខាងមុខ។ លោកថា ប្រាក់ចំណេញរបស់ក្រុមហ៊ុន គឺបានមកពីប្រាក់កម្រៃជើងសា (លុយកុំមីស្យុង)។ យើងក៏មានចំណែកជួយទាក់ទាញភ្ញៀវទេសចរមកស្រុកខ្មែរឱ្យមានការកើនឡើងជារៀងរាល់ឆ្នាំដែរ ព្រោះថាសំបុត្រធ្វើដំណើរ ទោះទិញមុន1ឆ្នាំ ក៏អាចលក់យកលុយពីភ្ញៀវបានដែរ”។
លោកបន្តថា ការទិញសំបុត្រតាមអនឡាញនេះ អតិថិជនមិនចាំបាច់មកទិញសំបុត្រដល់ក្រុមហ៊ុនទេ គឺគ្រាន់តែមានទូរស័ព្ទទំនើប និងកុំព្យូទ័រដែលអាចដំណើរការអុីនធើណិតបានជាការស្រេច។តាមរយៈWing, Smart Luy, Visa Card ឬប្រព័ន្ធដទៃទៀតពួកគេអាចពិនិត្យមើលជើងចេញដំណើរពេលវេលា និងបង់លុយលើវេបសាយ ឬអាចវេរលុយតាមអុីន-ធើណិតបាន។
លោក ឡង់ដា ធ្លាប់ត្រូវបានកម្មវិធីរបស់មហាសេដ្ឋីចិន Jack Ma ជ្រើសរើសយកទៅចូលរួមវគ្គបណ្តុះបណ្តាល eFounders នៅប្រទេសចិនដើម្បីស្វែងយល់ពីមូលដ្ឋានពាណិជ្ជកម្មអេឡិចត្រូនិក ប្រព័ន្ធបច្ចេកវិទ្យាដែលប្រែប្រួល និងមានឥទ្ធិពលនៅចិន ព្រមទាំងយល់ដឹងស៊ីជម្រៅអំពីគំនិតច្នៃប្រឌិតផ្នែកពាណិជ្ជកម្មអេឡិចត្រូនិកពីប្រទេសចិន និងជុំវិញពិភពលោកទៀតផង។
លោក ឡង់ដា ឱ្យដឹងថា ការធ្វើអាជីវកម្មមិនថាចាប់ផ្តើម 1ឆ្នាំ ឬដំណើរការ 5ឆ្នាំមកហើយក៏ដោយ ក៏នៅតែប្រឈមនឹងផលលំបាកដែរ ពីព្រោះយើងចង់បានលុយពីគេ ត្រូវធ្វើម៉េចឱ្យគេទិញផលិតផលយើង ហើយថែមទាំងមានការប្រកួតប្រជែងខ្លាំងទៀតផង ដូច្នេះយើងត្រូវមានការផ្លាស់ប្តូរ បើមិនផ្លាស់ប្តូរទៅតាមស្ថានភាពនៃការវិវឌ្ឍរបស់សង្គមទេ យើងនឹងជួបផលវិបាកមិនខាន ពីព្រោះការបើកអាជីវកម្ម មួយថ្ងៃៗត្រូវគិតធ្វើម៉េចឱ្យរីកចម្រើន ឱ្យរីកលូតលាស់ និងជោគជ័យ? តែបើយើងស្រឡាញ់អាជីវកម្មរបស់យើង យើងនឹងមានកម្លាំងចិត្តធ្វើ នោះគឺពិតជាជោគជ័យហើយ។
សហគ្រិនវ័យក្មេងទី3 លោក ទិត្យ សុធារ៉ា នៃអាជីវកម្ម Business Noir-Coffee បង្កើតឡើងនៅឆ្នាំ2013 ជាស្នាដៃកូនខ្មែរដែលចង់បង្ហាញដល់បរទេសថា ខ្មែរក៏អាចធ្វើបាន ដោយមាន 3សាខានៅខេត្តសៀមរាប។ ការចាប់ផ្តើមរបស់ស្ថាបនិកនិងជាម្ចាស់អាជីវកម្ម Noir-Coffee នេះបានផ្តើមចេញពីការធ្វើការឱ្យគេរយៈពេល 12ឆ្នាំ ទើបមានគោលបំណងច្បាស់លាស់ថា ចង់រកស៊ីខ្លួនឯង និងមានការជំរុញពីមិត្តភ័ក្តិដែលនាំឱ្យមានក្តីសង្ឃឹមថា ពិតជាអាចរកស៊ីបានហើយ។
សហគ្រិនដែលមានវ័យ 29ឆ្នាំរូបនេះបានបញ្ជាក់ថា៖ មូលហេតុដែលហាងរបស់លោកដាក់ឈ្មោះ Noir-Coffee ដោយសារតែលោកស្រឡាញ់ពណ៌ខ្មៅ ធ្វើឱ្យទីតាំងក៏រចនាពណ៌ខ្មៅដែរ តែទីតាំងទាំង3 រចនាខុសៗគ្នា ដោយច្នៃប្រឌិតបែបខ្មែរ ខាងមុខហាងក៏ដាក់ស្លាកសញ្ញាហាង Noir-Coffee ដោយភា្ជប់អក្សរ “ណ” សម្គាល់ថាម្ចាស់អាជីវកម្មជាខ្មែរដែរ។
លោក សុធារ៉ា បានបញ្ជាក់បន្ថែមថា កត្តាប្រឈមបញ្ហា និងផលលំបាក គឺតែងតែមាននៅក្នុងការចាប់ផ្តើមអាជីវកម្ម ព្រោះថា បើយើងធ្វើការងារឱ្យគេយើងគិតតែ1ទេ តែបើរកស៊ីខ្លួនឯងវិញ គិតដល់10ឯណោះ។ មកដល់ពេលនេះយើងមិនទាន់ហៅថាជោគជ័យទេ តែអាចចូលក្នុងទីផ្សារបាន ដោយសារតែការប្រកួតប្រជែងតែងតែមាន ដូច្នេះយើងត្រូវចេះផ្លាស់ប្តូរ និងធ្វើអ្វីដែលថ្មី ពោលត្រូវតែធ្វើឱ្យបានមុនគេ បន្ថែមនូវអ្វីដែលជាតម្រូវការរបស់អតិថិជន នូវអ្វីដែលថ្មី ប្លែក ដោយ update ឱ្យបានមុនគូប្រកួតប្រជែងជានិច្ច។
សរុបមក សម្រាប់ដំណើរការអាជីវកម្មដំបូងបំផុត អ្វីដែលពួកគាត់មាននោះ គឺគំនិត និងជំនឿចិត្តលើអ្វីដែលខ្លួនកំពុងធ្វើ ចំណែកដើមទុន និងជំនាញ ម្ចាស់អាជីវកម្មម្នាក់ៗអាចរក និងរៀនបន្ថែមបាន ឬអាចជួលអ្នកដទៃធ្វើក៏បានដែរ សំខាន់ត្រង់ថា តើអ្នកចង់បង្កើតអ្វី ឬចង់ផ្តល់អ្វីទៅឱ្យអ្នកដទៃតាមរយៈគំនិតរបស់អ្នកផ្ទាល់ហ្នឹងឯង៕