គម្រោងសិក្សាពីការស្ថាបនាប្រព័ន្ធដឹកជញ្ជូនតាមផ្លូវឆ្លងកាត់ស្វ័យប្រវត្តិ (Automated gatewaytransit (AGT) system ដែលហៅថា(AGT) ឬដែលគេច្រើនហៅថា ខ្សែផ្លូវរថភ្លើងលើអាកាស ក្រោមជំនួយរបស់រដ្ឋាភិបាលជប៉ុននៅតែបន្តអនុវត្ត ប៉ុន្តែត្រូវការពេលវេលាយ៉ាងហោចណាស់ 2ឆ្នាំបន្ថែមទៀតដើម្បីសិក្សាលម្អិតមុននឹងឈានទៅអភិវឌ្ឍ។ នេះបើតាមការអះអាងរបស់ឯកឧត្តមស៊ុន ចាន់ថុល ទេសរដ្ឋមន្ដ្រី រដ្ឋមន្ដ្រីក្រសួងសាធារណការ និងដឹកជញ្ជូន។
លោករដ្ឋមន្ដ្រីបានឱ្យដឹងថា៖ “គម្រោងស្ថាបនាខ្សែផ្លូវរថភ្លើងលើអាកាសក្រោមជំនួយរបស់រដ្ឋាភិបាលជប៉ុននៅតែបន្តអនុវត្ត ដោយត្រូវការពេលវេលាយ៉ាងហោចណាស់ 2ឆ្នាំបន្ថែមទៀតដើម្បីសិក្សាលម្អិតមុននឹងឈានទៅអភិវឌ្ឍ។ ព្រោះថាការចំណាយពេលវេលាសិក្សាយូរនេះ គឺដើម្បីសិក្សាឱ្យបានប្រាកដថា នៅពេលអនុវត្តគម្រោងសាងសង់ខ្សែរថភ្លើងលើអាកាសក្នុងរាជធានីភ្នំពេញនេះទៅនឹងមានផលប៉ះពាល់តិចតួចបំផុតដល់ទ្រព្យសម្បត្តិប្រជាពលរដ្ឋ និងទ្រព្យសម្បត្តិសាធារណៈ។ តែគម្រោងកំពុងដំណើរការទៅតាមការគ្រោងទុក និងកំពុងត្រូវបានធ្វើឡើងដោយសហការជាមួយទីភ្នាក់ងារសហប្រតិបត្តិការអន្តរជាតិជប៉ុន Japan International Cooperation Agency(JICA)នឹងចប់រួចរាល់ក្នុងរយៈពេល 2ឆ្នាំខាងមុខ។
ដើម្បីធានាដល់សាធារណជនថា ប្រព័ន្ធដឹកជញ្ជូនតាមផ្លូវឆ្លងកាត់ស្វ័យប្រវត្តិ(AGT) ឬខ្សែផ្លូវរថភ្លើងលើអាកាសដែលនឹងភ្ជាប់មជ្ឈមណ្ឌលទីក្រុងភ្នំពេញជាមួយអាកាសយានដ្ឋានពិតជាត្រូវបានសាងសង់តាមការគ្រោងទុកមែន បន្ទាប់ពីមានពាក្យចចាមអារ៉ាមថ្មីៗនេះថា គម្រោងនេះប្រហែលជាត្រូវបានបោះបង់ចោលនោះ លោក ស៊ុន ចាន់ថុលបានមានប្រសាសន៍ថា AGTដែលត្រូវបានគេពិពណ៌នាថា ជាប្រព័ន្ធឆ្លងកាត់ដ៏ធំមួយដែលអាចការពារបរិស្ថានបាន អាចធ្វើដំណើរក្នុងល្បឿន 60គីឡូម៉ែត្រក្នុងមួយម៉ោងដោយមិនមានផ្សែងបារី។ លោករដ្ឋមន្ត្រីបានពន្យល់ទៀតថា វាតម្រូវឱ្យមានកន្លែងទំនេរតិចតួច ហើយងាយស្រួលក្នុងការចតនៅតាមផ្លូវតូចៗក្នុងទីក្រុង។ វានឹងធ្វើទំនើបកម្មការដឹកជញ្ជូនសាធារណៈនៅក្នុងទីក្រុង និងជួយកាត់បន្ថយការកកស្ទះចរាចរណ៍។
លោកបាននិយាយថា ពាក្យចចាមអារ៉ាមដែលថា រដ្ឋាភិបាលជប៉ុនបានដកហូតការគាំទ្ររបស់ខ្លួនចំពោះគម្រោងនេះ គឺជាពាក្យដែលត្រូវបានគេប្រឌិតឡើង ពីព្រោះជប៉ុននៅតែប្តេជ្ញាផ្តល់ហិរញ្ញប្បទានដល់គម្រោងនេះចំនួន 800លានដុល្លារដដែល។ តែមិនទាន់បានបញ្ជាក់ថា តើលុយនេះនឹងត្រូវបានផ្តល់ជាប្រាក់កម្ចី ឬជំនួយនោះទេ។ “យើងនៅតែត្រូវការការពិភាក្សាអំពីបញ្ហាហិរញ្ញប្បទានជាមួយរដ្ឋាភិបាលជប៉ុនដោយយើងមិនដឹងថា តើពួកគេគិតចង់ផ្តល់ជាប្រាក់កម្ចី ឬជំនួយនោះទេ ប៉ុន្តែយើងប្រាកដច្បាស់ថា ជប៉ុននឹងជួយយើង។
លោកបន្តថា៖ “ការសាងសង់ផ្លូវរថភ្លើងអាកាសនេះនឹងត្រូវធ្វើឡើងជា 2ដំណាក់កាលដោយបែងចែកជាផ្លូវលើអាកាសប្រវែង 14គីឡូម៉ែត្រ និងនៅក្រោមដីមានប្រវែង 4គីឡូម៉ែត្រពីស្ថានីយចំណតដែលស្ថិតនៅក្នុងព្រលានយន្តហោះតែម្ដង។ លោកបន្តទៀតថា៖ “ហេតុផលដែលជ្រើសរើសទីតាំងខាងលើនេះ ក៏ព្រោះតែជារៀងរាល់ថ្ងៃមហាវិថីសហព័ន្ធរុស្ស៊ីមានភាពកកស្ទះច្រើនជាងគេ ជាពិសេសវាជាមហាវិថីសំខាន់បំផុតក្នុងការធ្វើដំណើររបស់ប្រជាពលរដ្ឋចេញទៅតាមបណ្តាខេត្តនានា ក៏ដូចជាមានភាពមមាញឹកសម្រាប់អ្នកធ្វើដំណើរទៅក្រៅប្រទេសតាមរយៈការហោះហើរដែរ។
សូមបញ្ជាក់ដែរថា គម្រោងការសាងសង់ផ្លូវរថភ្លើងអាកាសនេះត្រូវបានធ្វើការសិក្សាតាំងពីអំឡុងឆ្នាំ2014 ទៅលើផ្លូវចំនួន 3ខ្សែ ដោយខ្សែទី1ចាប់ផ្តើមពីមហាវិថីកម្ពុជាក្រោម មហាវិថីព្រះមុនីវង្ស មហាវិថីសហព័ន្ធរុស្ស៊ី និងរង្វង់មូលចោមចៅ។ ខ្សែទី2 ចាប់ផ្តើមពីមហាវិថីព្រះមុនីវង្សរត់ស្របផ្លូវរថភ្លើង(ចាស់)ចូលអាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិភ្នំពេញ និងខ្សែទី3 ចាប់ផ្តើមពីផ្សារធំថ្មីមហាវិថីហ្សាលដឺហ្គោល មហាវិថីព្រះមុនីរ៉េត ផ្លូវវ៉េងស្រេងឆ្ពោះមករង្វង់មូលចោមចៅ និងបត់មកអាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិភ្នំពេញវិញ។
យោងតាមរូបភាពនៃគម្រោងដែលអង្គការ JICAបាន និងកំពុងធ្វើការសិក្សា បានបង្ហាញឱ្យឃើញថា គម្រោងនេះនឹងបែកជា4ទិស ដោយទិសជើងមានប្រវែង 9.6គ.ម ឆ្លងកាត់តំបន់ទួលគោក។
ទិសខាងត្បូងប្រវែង 10.5គ.ម ឆ្លងកាត់មហាវិថីព្រះមុនីវង្ស និងផ្លូវជាតិលេខ2។ ទិសខាងលិចមាន2ខ្សែ មួយប្រវែង 11.8គ.ម ឆ្លងកាត់តាមមហាវិថីសហព័ន្ធរុស្ស៊ី និងមួយទៀតប្រវែង 11.5គ.ម ឆ្លងកាត់តាមផ្លូវវ៉េងស្រេងឆ្ពោះទៅកាន់ព្រលានយន្តហោះអន្តរជាតិភ្នំពេញ។
គម្រោងក្រោយគេទាំង2នេះ គឺមាន ប្រវែងសរុប14គីឡូម៉ែត្រជាផ្លូវអាកាស និង 4គីឡូម៉ែត្រជាផ្លូវក្រោមដីដោយសារកៀកនឹងព្រលានយន្តហោះអន្តរជាតិភ្នំពេញ រថភ្លើងមិនអាចរត់លើអាកាសបានឡើយ។ តាមគោលដៅគ្រោងទុក កម្ពុជានឹងមានប្រព័ន្ធរថភ្លើងអាកាសស្វ័យប្រវត្តិនេះមុនឆ្នាំ2023 ដែលកម្ពុជានឹងត្រូវធ្វើជាម្ចាស់ផ្ទះកីឡាស៊ីហ្គេម៕