ក្លាយជាមនុស្សដែលមានសមត្ថភាពខ្លាំង និងមានសក្តានុពល គឺជាក្តីប្រាថ្នារបស់មនុស្សគ្រប់រូប ជាពិសេសអ្នកដែលចូលចិត្តវិនិយោគជីវិតរបស់ខ្លួនជាមួយនឹងការអប់រំ។
អតីតជាសិស្សពូកែក្នុងប្រទេសផ្នែករូបវិទ្យា និងជាគ្រូបង្រៀនគណិតវិទ្យា លោក ចេង បូរិទ្ធ បានលើកឡើងថា មនុស្សម្នាក់ៗអាចមានសមត្ថភាពខ្លាំង និងមានសក្តានុពលខ្ពស់លើជំនាញផ្សេងៗគ្នា ប៉ុន្តែពេលខ្លះប្រសិនបើពួកគេមិនបានប្រើប្រាស់គ្រប់លទ្ធភាពដើម្បីអភិវឌ្ឍទេពកោសល្យពីកំណើតទេនោះ គេនឹងមិនអាចក្លាយជាមនុស្សខ្លាំងបានឡើយ។
មានអ្នកខ្លះដោយសារតែមិនយល់ពីតម្លៃនៃការជ្រើសរើសជំនាញសិក្សានៅមហាវិទ្យាល័យ បានសម្រេចចិត្តខុសធ្វើឱ្យបាត់បង់ឱកាសអភិវឌ្ឍន៍ភាពខ្លាំងរបស់ខ្លួនថែមទៀត ដែលកត្តាទាំងអស់នេះបានធ្វើឱ្យពួកគេត្រូវចំណាយពេលវេលាច្រើនដើម្បីអភិវឌ្ឍលើជំនាញដែលមានការរីកចម្រើនយឺត ហើយអាចដើរមិនទាន់អ្នកដែលគេមានទេពកោសល្យស្រាប់លើជំនាញដែលខ្លួនកំពុងធ្វើនោះទៀតផង។
លោក ចេង បូរិទ្ធ បានលើកឡើងថា៖ “ការអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពអាចធ្វើទៅបានល្អ លុះត្រាតែពួកគេស្វែងរកឱ្យឃើញនូវអ្វីដែលពួកគេចង់ធ្វើ ហើយឧស្សាហ៍អនុវត្តជារឿយៗនូវសកម្មភាពនោះរហូតក្លាយជាអ្នកជំនាញ។
លោក បូរិទ្ធ បានលើកឡើងផងដែរថា ជាឧទាហរណ៍ ប្រសិនបើយើងស្រឡាញ់ការសិក្សាផ្នែកភាសា យើងត្រូវអានឱ្យច្រើន រហូតដល់យើងក្លាយជាអ្នកជំនាញដែលដឹងពីវិធីប្រើប្រាស់ពាក្យនៃភាសានោះ បន្ទាប់មកយើងនឹងអាចក្លាយជាមនុស្សដែលមានភាពខ្លាំងផ្នែកភាសា មិនថាតែអង់គ្លេស ថៃ ឬភាសាដទៃទៀតនោះទេ។ ចំពោះរូបវិទ្យា ឬគណិតវិទ្យាវិញ ក៏ចាំបាច់ត្រូវតែមានការអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពតាមរយៈការដោះស្រាយលំហាត់លំបាកៗជាច្រើនដំណាក់កាល រហូតទទួលចងចាំច្បាស់ពីល្បិច និងគន្លឹះសំខាន់ៗដែលឧស្សាហ៍ចេញ។ វីធីនេះអាចធ្វើឱ្យយើងក្លាយជាមនុស្សដែលដោះស្រាយលំហាត់បានលឿនជាងគេ និងជាអ្នកដែលយកវាទៅប្រើប្រាស់សម្រាប់ជាប្រយោជន៍ក្នុងការរស់នៅបានច្រើនផងដែរ ហើយចំពោះការងារវិញក៏ដូចគ្នាដែរ នៅពេលដែលយើងឧស្សាហ៍ធ្វើវា យើងនឹងក្លាយជាអ្នកជំនាញដែលអាចដោះស្រាយបញ្ហាបានយ៉ាងប្រសើរ។
ស្រដៀងគ្នានេះដែរ លោក លី សុភារិទ្ធ វិស្វករនៃក្រុមហ៊ុនឯកជនមួយបានលើកឡើងថា ដើម្បីអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពបានល្អ លុះត្រាតែយើងចេះប្រើប្រាស់មូលដ្ឋានគ្រឹះនៃចំណេះដឹងទាំងអស់ទៅបូករួមជាមួយនឹងទ្រឹស្តីសំខាន់ៗមួយចំនួនទៀតដែលយើងបានដឹង ឬច្នៃយកទៅប្រើប្រាស់តាមវិធីដែលយើងជួបប្រទះប្រចាំថ្ងៃ។ នៅពេលដែលយើងយល់ច្បាស់ពីមូលដ្ឋានគ្រឹះនៃជំនាញហើយ យើងនឹងមានភាពងាយស្រួលក្នុងការបំបែកក្បួននោះទៅជាវិធីសាស្ត្រ ហើយវានឹងក្លាយជាវិធីងាយៗសម្រាប់ខ្លួនឯង។
លោក លី សុភារិទ្ធ បានលើកឡើងថា៖ “នៅពេលដែលយើងជាអ្នកភ្លេង ហើយទៅមើលវិស្វករ យើងនឹងមានអារម្មណ៍ថា គម្រោងនីមួយៗមានលក្ខណៈសាំញ៉ាំ ហើយរញ៉េរញ៉ៃ តែសម្រាប់វិស្វករដោយសារតែគេមានមូលដ្ឋានគ្រឹះក្នុងការមើលប្លង់រួមទាំងគម្រោងនានានោះ គេគិតថាវាជារឿងងាយស្រួលបំផុត។ តែសម្រាប់វិស្វករវិញ បើគាត់ទៅលេងភ្លេង ឬមើលអក្សរភ្លេងវិញប្រាកដជាពិបាក ព្រោះគាត់មិនមានមូលដ្ឋានគ្រឹះផ្នែកនោះទេ។
វិស្វករខាងលើបានលើកឡើងផងដែរថា ការកត់ត្រា ក៏ជាវិធីយ៉ាងសំខាន់ផងដែរក្នុងការអភិវឌ្ឍសមត្ថភាពឱ្យក្លាយជាមនុស្សខ្លាំងផ្នែកការងារ ឬការសិក្សា ព្រោះថា នៅពេលដែលយើងមានមូលដ្ឋានគ្រឹះច្បាស់លាស់លើផ្នែកណាមួយហើយយើងនឹងអាចយកវាមកអនុវត្តបាន។
ក្នុងដំណើរការនៃការអនុវត្តគម្រោងទាំងអស់នោះ ជាទូទៅ ឧបសគ្គ និងកត្តាប្រឈមមួយចំនួនប្រាកដជាអាចកើតមានឡើងជាក់ជាមិនខាន ហេតុនេះការកត់ត្រានូវបញ្ហា និងកំណត់សម្គាល់លើវិធីសាស្ត្រឆ្លាតវៃតិចៗ អាចធ្វើឱ្យយើងក្លាយជាមនុស្សខ្លាំងជាងអ្នកដទៃ ព្រោះយើងបានគ្រប់គ្រងល្បិចសំខាន់ៗដែលធ្វើឱ្យការងារដំណើរការទៅលឿន ហើយថែមទាំងទទួលបានលទ្ធផលល្អទៀតផង៕