កម្ពុជាទទួលបានចំណូលពីការនាំចេញអង្ករសរុបនៅក្នុងឆ្នាំ2017 កន្លងទៅ ប្រមាណជា 500លានដុល្លារសហរដ្ឋអាមេរិក ដោយក្នុងនោះការនាំចេញអង្ករក្រអូបរបស់កម្ពុជាមានបរិមាណច្រើនរហូតដល់ជាង 64% នៃការនាំចេញសរុប។
យោងតាមទិន្នន័យដែលចេញផ្សាយដោយសហព័ន្ធស្រូវអង្ករកម្ពុជាបានឱ្យដឹងថា អង្ករក្រអូបរបស់កម្ពុជាទទួលបានតម្លៃស្ថិតនៅក្នុងចន្លោះពី750 ដល់ 840ដុល្លារក្នុង1តោនសម្រាប់ប្រភេទអង្ករក្រអូប ខណៈអង្ករសធម្មតា មានតម្លៃក្បែរៗ 450ដុល្លារក្នុងមួយតោន។
កម្ពុជាបានសម្ពោធម៉ាកវិញ្ញាតកម្មអង្ករថ្មីមួយឈ្មោះថា “ម្លិះអង្គរ” ឬសរសេរជាភាសាអង់គ្លេសMALYS ANGKOR ដើម្បីជំរុញទីផ្សារលក់នៅក្រៅប្រទេសឱ្យកាន់តែមានប្រសិទ្ធភាពបន្ថែមទៀត ខណៈដែលថ្នាក់ដឹកនាំក្រសួងនានាបានរំពឹងទុកថា ផលិតកម្មស្រូវនឹងបន្តរីកចម្រើន និងមានលទ្ធភាពពង្រីកផលិតកម្មបន្ថែមទៀតក្នុងពេលអនាគត។
ម៉ាកវិញ្ញាតកម្ម “ម្លិះអង្គរ” ត្រូវបានសម្ពោធដាក់ឱ្យប្រើប្រាស់ជាម៉ាកសញ្ញាពាណិជ្ជកម្មរួមថ្មី1ទៀតរបស់កម្ពុជា ដែលមានសហព័ន្ធស្រូវអង្ករជាកម្មសិទ្ធិករ ដែលនឹងផ្តល់ការបញ្ជាក់នៅលើសម្បកវេចខ្ចប់នៃផលិតផលអង្ករនាំចេញ។ ទោះបីជាបែបនេះក្តី ការប្រើប្រាស់ម៉ាកវិញ្ញាតកម្មនេះនឹងត្រូវការពេល យូរបន្ថែមទៀត សម្រាប់ឱ្យអ្នកនាំចេញ និងទីផ្សារខាងក្រៅប្រទេសទទួលស្គាល់។
ឯកឧត្តម សុខ ពុទ្ធីវុធ ប្រធានសហព័ន្ធស្រូវអង្ករកម្ពុជា បានលើកឡើងក្នុងពិធីសម្ពោធម៉ាកអង្ករនេះថា នេះគ្រាន់តែជាចំណុចចាប់ផ្តើមប៉ុណ្ណោះសម្រាប់ម៉ាករួមមួយនេះ ដោយសហព័ន្ធត្រូវធ្វើការងារច្រើនទៀតជាមួយអ្នកនាំចេញ។ ឯកឧត្តមថ្លែងថា៖ “គាត់នៅប្រើម៉ាកសញ្ញារបស់គាត់ដដែលប៉ុន្តែគាត់នឹងប្រើម៉ាកសញ្ញានេះមួយទៀត ដើម្បីបញ្ជាក់ពីគុណភាពអង្ករនេះថា មានប្រភពពីប្រទេសកម្ពុជា ជាប្រភេទអង្ករក្រអូបរបស់កម្ពុជា។ រាល់ពេលដែលយើងធ្វើកម្មវិធីលើកកម្ពស់ទីផ្សារ យើងត្រូវផ្តោតលើម៉ាកសញ្ញាអង្ករ “ម្លិះអង្គរ”មួយនេះ។
ឯកឧត្តម បានបន្ថែមថា៖ “យើងនឹងចាប់ផ្តើមធ្វើនៅក្នុងឆ្នាំនេះតែម្តង វានឹងជួយជំរុញទីផ្សារបន្ថែមទៀត ប៉ុន្តែត្រង់ថាទទួលបានកំណើនប៉ុន្មានៗនោះ គឺវាអាស្រ័យទៅលើការចូលរួមអនុវត្តទាំងអស់គ្នាពីសំណាក់ក្រុមហ៊ុននាំចេញ។
លោក ឡាយ ឈុនហួរ នាយកក្រុមហ៊ុននាំអង្ករចេញ និងរោងម៉ាស៊ីន ស៊ីធីរ៉ាយស៍ ដែលមានមូលដ្ឋាននៅក្នុងស្រុកថ្មគោល ខេត្តបាត់ដំបង បានបញ្ជាក់ថា ការសម្ពោធម៉ាកវិញ្ញាតកម្មនេះ គឺជាការចាប់ផ្តើមដ៏ល្អមួយ ប៉ុន្តែវាត្រូវការពេលវេលាច្រើនថែមទៀត ដើម្បីឱ្យអ្នកប្រើប្រាស់ទទួលស្គាល់ និងទុកចិត្ត។ លោក ឡាយ ឈុនហួរ បានបញ្ជាក់ថា៖ “ខ្ញុំយល់ថា វាទើបតែជាការចាប់ផ្តើមប៉ុណ្ណោះ ប៉ុន្តែវាជារឿងល្អដែលយើងមានម៉ាករួមមួយសម្រាប់លើកស្ទួយ។ ទោះជាយ៉ាងណា ខ្ញុំជឿថា យើងត្រូវការពេលវេលាច្រើនបន្ថែមទៀតសម្រាប់លើកស្ទួយម៉ាកវិញ្ញាតកម្មថ្មីនេះ។
ឯកឧត្តម ប៉ាន សូរស័ក្តិ រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងពាណិជ្ជកម្ម បានអះអាងថា ក្រសួងពាណិជ្ជកម្មនឹងសហការជាមួយគណៈកម្មាធិការគោលនយោបាយសេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ បន្តខិតខំថែរក្សាទីផ្សារដែលមានស្រាប់និងចរចាពង្រីកទីផ្សារនាំចេញអង្ករបន្ថែមទៀត ខណៈកាលពីក្នុងឆ្នាំ2017 កម្ពុជាបាននាំចេញអង្ករចំនួនជាង 63ម៉ឺនតោនទៅកាន់ទីផ្សារចំនួន 60នៅលើពិភពលោក ពោលគឺបានកើនឡើងជាង 17% ធៀបនឹងឆ្នាំ2016 ដែលបានត្រឹមតែ 54ម៉ឺនតោន និងប្រហែលជាជាង 60% បើធៀបនឹងឆ្នាំ2010 ដែលបានត្រឹមតែ 10ម៉ឺនតោនប៉ុណ្ណោះ។
ឯកឧត្តម រដ្ឋមន្ត្រី បញ្ជាក់ថា៖ “តាមរយៈទីផ្សារដែលយើងពង្រីកបាន និងផលិតកម្មស្រូវ និងការកែច្នៃអង្ករទាំងសម្រាប់ការប្រើប្រាស់ក្នុងស្រុក និងការនាំចេញ ឃើញថា យើងបានបង្កើតការងារសម្រាប់ប្រជាជនប្រមាណជា 3លាននាក់ ឬស្មើនឹង 20% នៃចំនួនកម្លាំងពលកម្មសរុប។ ឯកឧត្តមរដ្ឋមន្ត្រី បានបន្ថែមថា៖ “ខ្ញុំសូមលើកទឹកចិត្តដល់សហព័ន្ធស្រូវអង្ករ និងសូមចូលរួមឱ្យបានសកម្មក្នុងសកម្មភាពនានាទាក់ទងនឹងការជំរុញការនាំចេញ។
យោងតាមផែនការយុទ្ធសាស្ត្រអភិវឌ្ឍន៍ថ្នាក់ជាតិឆ្នាំ 2014-2018 រាជរដ្ឋាភិបាលបានកំណត់គោលការណ៍កំណើនវិស័យកសិកម្មប្រចាំឆ្នាំចំនួន 5% ដើម្បីធ្វើឱ្យវិស័យកសិកម្មកាន់តែមានទំហំធំល្មមឡើង ក៏ប៉ុន្តែមានផលិតភាពកាន់តែខ្ពស់ ដែលគោលដៅនេះត្រូវសម្រេចឱ្យបាននៅឆ្នាំ2030។ យោងតាមការប៉ាន់ប្រមាណទុក កម្លាំងពលកម្មសរុបក្នុងវិស័យកសិកម្មនឹងត្រូវធ្លាក់ចុះ ខណៈដែលផលិតភាពនៃការប្រើប្រាស់ដីអាចនឹងមានកំណើនពី 1,300ដុល្លារ រហូតដល់ 2,700ដុល្លារក្នុង1ហិកតា ហើយផលិតភាពនៃកម្លាំងពលកម្មនឹងមានកំណើនពី 1,200ដុល្លារ រហូតដល់ 3,700ដុលា្លរសម្រាប់កសិករម្នាក់។ ក្នុងកាលៈទេសៈនេះក៏ដោយ កម្ពុជានៅមានលទ្ធភាពពង្រីកកំណើនក្នុងការបង្កើនទិន្នផលស្រូវ និងកំណត់ពូជស្រូវដែលអំណោយផលដល់ការធ្វើពិពិធកម្មនៃការនាំចេញអង្ករពីកម្ពុជា៕