បច្ចុប្បន្នមានអ្នកមានទ្រព្យសម្បត្ដិជាច្រើនកំពុងចង់បង្កើតអាជីវកម្មធំៗ ឬបង្កើតជាក្រុមហ៊ុនមួយដោយប្រើប្រាស់ទុនវិនិយោគច្រើនសន្ធឹកសន្ធាប់ ប៉ុន្ដែពួកគេហាក់នៅពុំទាន់ច្បាស់ក្នុងចិត្តថា ខ្លួនឯងកំពុងឈរនៅត្រង់ចំណុចណានោះទេ? ហើយក៏ពុំទាន់បានកំណត់ពីគោលដៅឱ្យបានច្បាស់លាស់ផងដែរ។លោកបណ្ឌិត តាន់ មុនីវណ្ណ អគ្គនាយករងនៃក្រុមហ៊ុន ម៉ុង ឫទី្ធ គ្រុប កាលពីពេលថ្មីៗនេះបានចំណាយពេលវេលាដ៏មានតម្លៃរបស់លោកដើម្បីចែករំលែកបទពិសោធរបស់លោកទាក់ទងនឹងការស្រាវជ្រាវទីផ្សារមុននឹងចាប់ផ្តើមដំណើរការអាជីវកម្ម។
មុនពេលបើកដំណើរការក្រុមហ៊ុន តើគេគួរធ្វើអ្វីខ្លះ?
ជាធម្មតាមុនពេលចាប់ផ្តើមបើកដំណើរការ ក្រុមហ៊ុនទាំងអស់ត្រូវតែរៀបចំគម្រោងផែនការនៃការធ្វើជំនួញឱ្យបានច្បាស់លាស់។ ប្រសិនបើក្រុមហ៊ុនដែលគ្រោងបើកដំណើរការនោះគ្មានទិន្នន័យពីការស្រាវជ្រាវ គេនឹងមិនអាចដឹងពីកិច្ចការរៀបចំក្រុមហ៊ុន ឱកាសលក់ផលិតផល ការភ្ជាប់ទំនាក់ទំនងទៅកាន់ទីផ្សារ និងដៃគូប្រកួតប្រជែងជានរណានោះទេ។ ដូច្នេះវានឹងធ្វើឱ្យការរៀបចំគម្រោងផែនការអាជីវកម្មមិនល្អ ព្រោះយើងធ្វើទៅតាមការនឹកឃើញ ឬការស្រមើលស្រមៃ។ ជាបទពិសោធនៃការងារគ្រប់គ្រងជាង10ក្រុមហ៊ុននៅក្នុងក្រុមហ៊ុន ម៉ុង ឫទ្ធី គ្រុប រយៈពេលជិត20ឆ្នាំ និងក្រុមហ៊ុនថ្មីចំនួន5ដែលខ្ញុំទើបបង្កើត គឺខ្ញុំតែងតែឱ្យតម្លៃខ្ពស់ទៅលើការសិក្សាស្រាវជ្រាវ។
តើការសិក្សាស្រាវជ្រាវនោះត្រូវធ្វើឡើងក្នុងកម្រិតណា?
ការសិក្សាស្រាវជ្រាវ យើងមិនចាំបាច់ធ្វើទៅលើអ្វីច្រើននោះទេ មានន័យថាបើយើងចង់រកស៊ីអ្វីយើងធ្វើទៅលើការងារនោះទៅ។ ឧទាហរណ៍ ខ្ញុំចង់នាំសាច់គោចូលមកលក់ក្នុងទីផ្សារកម្ពុជា គឺខ្ញុំមិនអាចទៅយកសាច់ចូលមកទីផ្សារតែម្ដងនោះទេ ដោយយើងត្រូវដឹងពីព័ត៌មានថា តើតម្រូវការសាច់គោក្នុងទីផ្សារកម្ពុជាមានកម្រិតណា? មនុស្សប្រភេទណាដែលត្រូវការសាច់យើងចង់នាំចូល? តើប្រទេសណាខ្លះ ឬក្រុមហ៊ុនណាខ្លះដែលនាំសាច់ចូលមកកម្ពុជា? នៅពេលយើងប្រមូលព័ត៌មានទាំងអស់ហ្នឹងបានហើយ ទើបយើងសិក្សាពីទិសដៅ និងការបញ្ជ្រាបខ្លួនចូលទៅកាន់ទីផ្សារ ព្រមទាំងធ្វើការវិភាគលើទីផ្សារ និងហានិភ័យមួយចំនួន។ ដូច្នេះការសិក្សាស្រាវជ្រាវវានឹងបង្ហាញយើងឱ្យកាន់តែច្បាស់ដើម្បីឱ្យងាយស្រួលដឹងថា គួរតែដំណើរការងារនេះដូចម្ដេច?
តើការសិក្សាស្រាវជ្រាវអាចជួយសម្រួលដល់ការធ្វើអាជីវកម្មកម្រិតណាដែរ?
ជាទូទៅនៅពេលទទួលបានលទ្ធផល ឬទិន្នន័យនៃការសិក្សាស្រាវជ្រាវ គឺយើងមិនមែនជឿភ្លាម100%ទេ តែយើងក៏ត្រូវយកវាមកធ្វើការវិភាគដោយខ្លួនឯងបន្ថែមទៀតអំពីផលិតផលរបស់យើងថា តើយើងអាចចែកចាយវា ឬបញ្ជ្រាបចូលទៅទីផ្សារតាមរយៈអ្វី? យើងមិនអាចជឿជាក់ទាំងស្រុងទៅលើការសិក្សាស្រាវជ្រាវទេ ព្រោះវាគ្រាន់តែជាផែនទីដែលបង្ហាញផ្លូវយើងសម្រាប់ដើរប៉ុណ្ណោះ។ ហេតុអ្វីបានជាខ្ញុំនិយាយបែបនេះ? ព្រោះអ្វីៗវាមាននៅតែលើក្រដាសប៉ុណ្ណោះ។ តែទោះបីជាយ៉ាងណា យ៉ាងហោចណាស់យើងត្រូវយល់ថាការសិក្សាស្រាវជ្រាវមុនដំណើរការអាជីវកម្ម គឺវាមានតម្លៃខ្លាំងណាស់។
បន្ទាប់ពីសិក្សាស្រាវជ្រាវបានបញ្ចប់ តើយើងត្រូវធ្វើកិច្ចការទាំងនេះបន្ដជាប្រចាំទៀត ឬទេ?
យើងអាចប្រើប្រាស់បុគ្គលិកបានសម្រាប់ការស៊ើបព័ត៌មានតិចតួច ប៉ុន្ដែនៅពេលដែលយើងចង់ដឹងព័ត៌មានអ្វីមួយធំដុំ គឺយើងត្រូវតែជួលក្រុមហ៊ុនជំនាញដើម្បីឱ្យគេធ្វើការសិក្សាស្រាវជ្រាវ ព្រោះគេមានពេលធ្វើ និងមានជំនាញ ពិសេសគេមានទិន្នន័យក្នុងដៃខ្លះទៅហើយ ដូច្នេះគេដឹងពីមធ្យោបាយធ្វើយ៉ាងណាដើម្បីទទួលបានទិន្នន័យពិតប្រាកដដែលយើងចង់បាន។ ដោយឡែកសម្រាប់ក្រុមហ៊ុនធ្វើអាជីវកម្មដូចជាយើងពិតជាមិនដឹងថាទៅយកទិន្នន័យមកពីណានោះទេ? ឧទាហរណ៍ដូចជារូបខ្ញុំផ្ទាល់មិនមែនមិនធ្លាប់ប្រើបុគ្គលិកឱ្យធ្វើកិច្ចការនេះទេ ប៉ុន្ដែវាចំណាយពេលច្រើន ហើយថែមទាំងទទួលបានព័ត៌មានមិនប្រាកដប្រជាទៀត។ តាមបទពិសោធរបស់ខ្ញុំ យើងអាចធ្វើបានជាមួយបុគ្គលិកត្រឹមតែបញ្ជូនគាត់ទៅសិក្សាបន្ថែមលើជំនាញដែលកំពុងធ្វើការងាររាល់ថ្ងៃ ដើម្បីបង្កើនសមត្ថ-
ភាពឱ្យខ្លាំង។
តើលោកបណ្ឌិតអាចលើកជាករណីសិក្សាមួយបានទេ ពាក់ព័ន្ធគុណសម្បត្ដិលើការសិក្សាស្រាវជ្រាវ?
ខ្ញុំសូមលើកឧទាហរណ៍មួយ ដូចជាខ្ញុំចង់បង្កើតក្រុមហ៊ុននាំចូលសាច់គោ ពេលខ្ញុំធ្វើការស្រាវជ្រាវទើបខ្ញុំដឹងថា ប្រទេសរបស់យើងខ្វះសាច់គោ មិនតែប៉ុណ្ណោះយើងអត់ចេះកែច្នៃសាច់គោឱ្យមានតម្លៃទៀតផង។ តាមរយៈការស្រាវជ្រាវនោះបានធ្វើឱ្យខ្ញុំដឹងថា មានប្រទេសចំនួនប៉ុន្មានដែលនាំសាច់គោចូលមកកាន់ប្រទេសកម្ពុជា? សាច់គោមកពីប្រទេសណានាំចូលកម្ពុជាច្រើនជាងគេ? ហើយខ្ញុំថែមទាំងដឹងទៀតថា មូលហេតុអ្វីបានជាប្រជាជនខ្មែរពុំសូវចូលចិត្ដហូបសាច់គោ? នៅពេលយើងមានទិន្នន័យហើយ យើងចង់រៀបយុទ្ធសាស្ដ្រដាក់តម្លៃសាច់គោនាំចូលមកឱ្យមានការប្រកួតប្រជែងជាមួយសាច់គោក្នុងស្រុកក៏អាចធ្វើបាន ឬត្រូវកែច្នៃសាច់គោក្នុងស្រុកឱ្យមានតម្លៃ ឬស្ដង់ដារមួយសម្រាប់ដាក់ចូលក្នុងទីផ្សារដើម្បីទប់ការនាំចូលមកក៏អាចធ្វើទៅបាន។
តាមរយៈបទពិសោធរបស់លោកបណ្ឌិត តើក្រុមហ៊ុនគួរតែចំណាយប្រាក់ទៅលើការសិក្សាស្រាវជ្រាវជាមុនដែរ ឬទេ?
ជាទស្សនៈរបស់ខ្ញុំ ប្រសិនបើចង់បើកក្រុមហ៊ុន យើងត្រូវតែចាប់ផ្ដើមធ្វើការសិក្សាស្រាវជ្រាវជាមុនសិន មុននឹងចាប់ផ្តើមបើកដំណើរការអាជីវកម្ម។ ក្នុងករណីយើងចង់បង្កើតអាជីវកម្មខ្នាតតូច ដូចជាលក់គុយទាវ ឬធ្វើអ្វីតិចតួច យើងគ្រាន់តែមើលទីផ្សារជុំវិញខ្លួនឯង ឬសួរនាំអ្នកជិតខាងដែលមានបទពិសោធក៏បាន។ ចំណុចនេះខ្ញុំចង់បញ្ជាក់ថាមិនមែនការសិក្សាស្រាវជ្រាវទាំងអស់សុទ្ធតែប្រាកដជាទទួលបានភាពជោគជ័យនោះទេ ប៉ុន្ដែយ៉ាងហោចណាស់ហានិភ័យក្រោយពីយើងសិក្សាស្រាវជ្រាវរួចវាមានតិចតួចបំផុត ព្រោះនៅពេលយើងស្រាវជ្រាវវានឹងបង្ហាញឱ្យយើងឃើញពីទិដ្ឋភាពជាក់ស្ដែងថា យើងជាអ្វី? នៅត្រង់ណា? ត្រូវទៅណា? ពេលនោះយើងនឹងដឹងថាយើងនៅមានចំណុចខ្វះខាតអ្វីដែលធ្វើឱ្យយើងមិនអាចទៅដល់គោលដៅ។នៅប្រទេសអភិវឌ្ឍគេតែងតែចំណាយទុនលើកិច្ចការស្រាវជ្រាវ ដូច្នេះទើបក្រុមហ៊ុនរបស់គេពុំសូវជួបភាពបរាជ័យ។ យើងគួរតែចាប់ផ្ដើម ព្រោះការជួលឱ្យក្រុមហ៊ុនជំនាញសិក្សាស្រាវជ្រាវចំណាយក្នុងរង្វង់ត្រឹមតែ2-3ពាន់ដុល្លារប៉ុណ្ណោះ។ ក្រោយពីទទួលបានទិន្នន័យយើងអាចធ្វើការវិភាគដោយខ្លួនឯងថា គួរ ឬមិនគួរ បើមិនអាចទៅរួចយើងបោះចោលគំនិតអាជីវកម្មដោយគ្រាន់តែខាតបង់ថ្លៃជួលគេស្រាវជ្រាវប៉ុណ្ណោះ។ ផ្ទុយទៅវិញបើយើងដើរទៅមុខដោយគ្មានការស្រាវជ្រាវ ដោយក្ដីស្រមៃ ស្រពេចស្រពិលយើងនឹងបាត់បង់លុយដ៏ច្រើនសន្ធឹកសន្ធាប់ ដូច្នេះខ្ញុំចង់និយាយថា ក្រុមហ៊ុននៅកម្ពុជាគួរតែនាំគ្នាចាប់ផ្ដើមគិត និងធ្វើរឿងនេះ។ កិច្ចការទាំងនេះវាជារឿងមួយថ្មីសម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជា ដោយសារតែយើងខ្វះការសិក្សាស្រាវជ្រាវនេះហើយទើបធ្វើឱ្យអាជីវកម្មរបស់យើងចេះតែបរាជ័យ៕