(សហរដ្ឋអាម៉េរិក)-ក្រុមអ្នកវិទ្យាសាស្ត្រអភិវឌ្ឍកម្មវិធីបកស្រាយការគិតដែលមានសមត្ថភាពអាចរៀបរាប់រឿងរ៉ាវដែលមនុស្សម្នាក់ស្រមៃនៅក្នុងខួរក្បាល។
វិធីសាស្ត្រអានការគិតនានាមុននោះតែងទាមទារឱ្យមានការបំពាក់អេឡិចត្រូតជ្រៅក្នុងខួរក្បាល។ ប៉ុន្តែ Alexander Huth អ្នកវិទ្យាសាស្ត្រផ្នែកសរសៃប្រសាទប្រចាំសាកលវិទ្យាល័យ Texas Austin រួមនឹងមិត្តរួមការងារ បានអភិវឌ្ឍកម្មវិធីអានការគិតថ្មីមួយដែលយោងទៅលើបច្ចេកទេសស្កេនខួរក្បាលពីខាងក្រៅម្យ៉ាងដែលហៅកាត់ថា fMRI នេះបើតាម Science Alert ចុះផ្សាយកាលពីថ្ងៃទី 24 តុលា។ លទ្ធផលនៃការស្រាវជ្រាវថ្មីនេះត្រូវបានប្រកាសនៅលើមជ្ឈមណ្ឌលទិន្នន័យ bioRxiv។
កម្មវិធីអានការគិត fMRI តាមដានលំហូរឈាម និងអុកស៊ីសែនក្នុងខួរក្បាល។ ដោយសារតែកោសិកាខួរក្បាលដែលកំពុងធ្វើការត្រូវការថាមពល និងអុកស៊ីសែនច្រើនជាងធម្មតា ដូច្នេះព័ត៌មានពី fMRI ផ្ដល់នូវវិធីវាស់ស្ទង់ដោយប្រយោលអំពីសកម្មភាពរបស់ខួរក្បាល។
វិធីស្កេនខាងលើកន្លងមកមិនអាចកត់ត្រាសកម្មភាពរបស់ខួរក្បាលទៅតាមពេលវេលាជាក់ស្ដែង ភ្លាមៗ ព្រោះថា រលកសញ្ញាអគ្គិសនីដែលកោសិកាខួរក្បាលបញ្ចេញ ផ្លាស់ទីលឿនជាងឆ្ងាយ ធៀបនឹងល្បឿនរបស់ចរន្តឈាមនៅខួរក្បាល។ ក៏ប៉ុន្តែ ក្រុមអ្នកស្រាវជ្រាវនេះបានរកឃើញថា ពួកគេនៅតែអាចប្រើប្រាស់វិធីនេះដើម្បីបកប្រែអត្ថន័យក្នុងការគិតរបស់មនុស្សគ្រប់រូប បើទោះមិនអាចបកប្រែពាក្យនីមួយៗបានច្បាស់។
នៅក្នុងការស្រាវជ្រាវថ្មី ក្រុមអ្នកវិទ្យាសាស្ត្របានស្កេនខួរក្បាលរបស់ស្ត្រីម្នាក់ និងបុរសពីរនាក់ដែលមានវ័យចាប់ពី 20 ដល់ 30 ឆ្នាំ។ ពួកគេស្ដាប់ហ្វាលសំឡេង និងកម្មវិធីវិទ្យុផ្សេងគ្នាដែលមានរយៈពេល 16 ម៉ោង ចែកជាច្រើនពេល។ បន្ទាប់មក ក្រុមជំនាញផ្ដល់លទ្ធផលនៃការស្កេនខួរក្បាលទៅឱ្យកម្មវិធីកុំព្យូទ័រមួយដែលមានឈ្មោះថា «ប្រព័ន្ធបកស្រាយ»។ ប្រព័ន្ធនេះធ្វើការប្រៀបធៀបសញ្ញាសំឡេងជាមួយនឹងសកម្មភាពរបស់ខួរក្បាលដែលពួកគេបានស្កេន។
ក្រោយមក ប្រព័ន្ធបកស្រាយនេះអាចប្រើប្រាស់កម្មវិធីកុំព្យូទ័រ fMRI ដើម្បីបង្កើតជាសាច់រឿងដោយយោងទៅតាមខ្លឹមសារដែលបានស្កេននោះ។ សាច់រឿងដែលបានបង្កើតឡើងនេះស្រដៀងខ្លាំងទៅនឹងរឿងរ៉ាវដើមក្នុងហ្វាលសំឡេង ឬកម្មវិធីវិទ្យុ។ ដូច្នេះ ប្រព័ន្ធបកស្រាយខាងលើអាចសន្និដ្ឋានដឹងអំពីសាច់រឿងដែលគ្រប់គ្នាបានស្ដាប់ ដោយយោងទៅលើសកម្មភាពខួរក្បាលរបស់ពួកគេ។
ក៏ប៉ុន្តែ ប្រព័ន្ធបកស្រាយនេះក៏មានកំហុសមួយចំនួន ដូចជាការប្ដូរផ្លាស់សព្វនាមរបស់តួអង្គ និងការប្រើប្រាស់បុរិសៈទីមួយ និងបុរិសៈទីបី។ «វាដឹងបានយ៉ាងច្បាស់នូវអ្វីដែលបានកើតឡើង ប៉ុន្តែមិនដឹងច្បាស់ថា អ្នកណាកំពុងធ្វើ» អ្នកវិទ្យាសាស្ត្រ Huth ថ្លែងដូច្នេះ។
នៅក្នុងការពិសោធបន្ថែម ប្រព័ន្ធបកស្រាយនេះបានបកស្រាយបានយ៉ាងស៊ីចង្វាក់នូវសាច់រឿងរបស់ខ្សែភាពយន្តគ្មានសំឡេងដែលអ្នកចូលរួមបានមើល។ ប្រព័ន្ធបកស្រាយនេះថែមទាំងអាចរៀបរាប់ឡើងវិញនូវរឿងរ៉ាវដែលអ្នកចូលរួមការពិសោធស្រមៃនៅក្នុងខួរក្បាលទៀតផង។
ក្នុងចក្ខុវិស័យយូរអង្វែង ក្រុមស្រាវជ្រាវខាងលើមានផែនការអភិវឌ្ឍបច្ចេកវិទ្យាថ្មីដើម្បីប្រើប្រាស់សម្រាប់អ្នកមិនអាចនិយាយ ក៏ដូចជាអ្នកមិនអាចប្រើប្រាស់កុំព្យូទ័រ៕